Het jaarlijkse standaardwerk voor de vrijetijdsindustrie is weer verschenen. Dit is het ‘Trendrapport toerisme, recreatie en vrijetijd’. Editie 2018 toont onder meer aan dat het sociale aspect van evenementen almaar belangrijker wordt. Bovendien moet de organisator zo actief en goed mogelijk online en offline met elkaar verbinden.
Het jaarlijkse Trendrapport wordt, in samenwerking met het CBS, NBTC Holland Marketing en CELTH, samengesteld door Pleisureworld NRIT. Dat laatste is het gloednieuwe samenwerkingsverband tussen NRIT Media en Pleisureworld. NRIT Media is van oorsprong een onderzoeksbureau dat met haar publicaties, events en een online kennisplatform een belangrijke informatiebron vormt voor de branche. Pleisureworld is een ervaren adviesbureau en organisator van vakdagen en meetings. Het is de bedoeling met deze samenwerking ondernemers en onderzoek dichter bij elkaar te brengen.
De toegevoegde waarde van social media
Ik praat over het rapport met Ton Vermeulen, hoofdredacteur bij NRIT Media en al vijfentwintig jaar actief in de vrijetijdsector. Hij toont mij, met gepaste trots, het prachtige boekwerk, bomvol waardevolle informatie in de vorm van interessant leesvoer. Het Trendrapport bevat een vast hoofdstuk over de evenementenbranche. Het is logisch dat we daar vanuit High Profile Events met extra aandacht naar kijken.
Ton Vermeulen stelt zich heel bescheiden op: ‘Eigenlijk ben ik geen specialist als het op evenementen aankomt’. Al snel blijkt tijdens ons gesprek echter dat hij zichzelf dan wel niet als zodanig bestempelt, zijn visie op alle ontwikkelingen in de evenementenbranche is boeiend en van een gebrek aan specialistische kennis blijkt weinig.
Hij wijst ook op één van de belangrijkste trends die blijkt uit het hoofdstuk over de events. Dat is het belang van social media. Het gaat daarbij om het vinden van de juiste balans tussen de social media feed van het evenement en het evenement zelf. Dat evenement moet wel interessanter zijn dan de social media feed, maar de social media feed moet daarbuiten de interesse van de bezoeker wel zolang mogelijk vasthouden. Dat is volgens hem een lastige opgave.
Evenementen populair bij veeleisende bezoeker
Evenementen worden, over het algemeen, steeds populairder. Vermeulen: ‘Je ziet wel dat het belangrijk is dat ze met hun tijd meegaan. De ouderwetse kermis scoort juist slecht, maar als de organisatie een goed programma naast de attracties weet te bieden, zoals bij de kermis in Tilburg, dan blijft de interesse onverminderd groot.’
Vermeulen: ‘De bezoeker wil meer dan jaren terug. Je ziet het ook bij muziekfestivals. Ooit kon je nog met één podium en één artiest het publiek boeien en een friettent voor de snelle hap was ook voldoende. Nu willen mensen in de ene tent bij een optreden staan, tijdens dat optreden naar buiten kunnen lopen en dan kiezen tussen een bewuste maaltijd bij een tentje naar keuze, een optreden van een andere artiest, of een film- of theatervoorstelling.’
Meer boeiende trends waarneembaar
De tijd staat niet stil. Met het grootste gemak schudt Ton Vermeulen een reeks aan boeiende trends uit de mouw. ‘Evenementen bieden voor een stad of een regio de kans op het maken van verbinding met zijn eigen inwoners. Het is heel slim als de organisator daarop inspeelt. Zo kan de bewoner profiteren en ontstaat er een win-win situatie.’
‘Kijk maar naar zo’n passe-partout bij het fotofestival BredaPhoto. Echt met het oog op de inwoners van de stad. De bewoners kunnen voor een relatief lage prijs, wanneer ze maar willen, naar het festival. Bovendien zijn er veel onderdelen sowieso vrij toegankelijk.’
Met de economische groei van de laatste jaren nemen de eisen van de festivalbezoeker ook toe. ‘Je ziet dat de bezoeker er geen probleem van maakt om iets meer te betalen, als daar tegenover maar een programma staat dat hem of haar boeit. Veel mensen hebben ook niet zoveel vrije tijd en willen die vrije tijd dus optimaal besteden.’
Tot slot wijst Ton Vermeulen op veranderende doelgroepen. ‘Het aantal vitale ouderen in de maatschappij neemt nog steeds toe en ook het autochtone deel van de bevolking is een interessante doelgroep. Het is heel interessant om daar vanuit de evenementenbranche goed naar te kijken. Ik denk dat daar heel veel kansen liggen.’