Overal en elke dag vinden er noemenswaardige events plaats, georganiseerd door de krachtige Nederlandse evenementenbranche.Samen ondernemen is samen groeien
Bol.com werkt samen met andere, bevlogen e-commerce ondernemers, aan een zo’n breed mogelijk assortiment op hun online platform. Om te kunnen blijven groeien, wil bol.com met deze partners nog relevanter worden voor hun klanten. Daar is een goede samenwerking voor nodig, waarin persoonlijk contact, kennisuitwisseling, dialoog en inspiratie centraal staan. Dit waren dan ook de uitgangspunten voor de partnerdag, waarop bol.com samen met zijn partners het vizier op de toekomst richtte. Wat heeft deze te bieden en wat zijn de kansen voor e-commerce?
Partners centraal
Evenementenbureau Obsession bedacht het concept en organiseerde deze relatiedag. Hans Klaver, Sales en Marketing Manager bij Obsession: ‘We wilden de ruim 600 partners tijdens de partnerdag letterlijk en figuurlijk centraal stellen. Dit deden we door de deelnemers plaats te laten nemen op de bekende 360° draaiende tribune in het midden van de TheaterHangaar. We namen hen mee in de wereld van bol.com. Op het spectaculaire decor smolten de verhalen van drie verschillende sprekers samen tot één storyline over twintig jaar warehouse en de netwerkwereld van bol.com.’
Eén van deze sprekers was Huub Vermeulen, algemeen directeur van bol.com. Hij bevond zich op het podium in de setting van het magazijn. In dit decor verruilde hij zijn colbert voor een magazijnhesje en nam de deelnemers mee in de toekomstvisie van bol.com en de rol van de partners hierin. Grote projecties op het imposante 180° scherm versterkten de hele storyline.
Festival in Hangaar2
Na het plenaire gedeelte werden de deuren achter het podium geopend, waardoor de beroemde Dakota zichtbaar werd. Een adembenemend shot. De deelnemers werden via het podium, langs de Dakota naar buiten geleid, waar hen in Hangaar2 een interactief programma in festivalsfeer wachtte. Er werden workshops, kennissessies en demo’s gegeven in de subruimtes van Hangaar2 en in inflatable domes. In één-op-één gesprekken konden de deelnemers kennis en expertise uitwisselen met de experts van bol.com. Pallettribunes, foodtrucks, silent disco sessies en het entertainment droegen bij aan de laagdrempelige sfeer, die goed aansloot bij de informele cultuur van bol.com.
De strategische rol van de relatiedag
‘Deze partnerdag is een belangrijk onderdeel in de partnercommunicatiestrategie. Het is een belangrijk middel om het partnerschap te verstevigen en de merkbeleving over te dragen. Partners kunnen deze dag vooruitgeholpen worden, terwijl bol.com tegelijkertijd kan inventariseren waar hun behoefte ligt,’ legt Hans uit.
Samenwerking
De draaiende tribune, het prachtige decor, de 180° projectieschermen en de naastgelegen Hangaar2 waren voor bol.com en Obsession belangrijke redenen om voor de TheaterHangaar als eventlocatie te kiezen. Hans is ook erg te spreken over de samenwerking: ‘Natuurlijk hebben ze veel kennis van de locaties, maar ook in het voortraject zijn zij een goede gesprekspartner. Ze zijn heel doelgroepgericht, denken mee over hoe we met de techniek tot een perfect eindresultaat kunnen komen en hoe we het evenement zo efficiënt mogelijk organiseren.’ Een prettige samenwerking dus, die mede leidde tot een succesvol evenement.
Meetbaar succes
Tijdens en na het event werd proactief feedback verzameld. De organisatie, sfeer en locatie kregen het cijfer 9,1 en ook de Net Promotor Score (NPS) was met 43,2 punten heel erg hoog. Dit betekent onder andere dat bol.com kan rekenen op veel merkambassadeurs onder zijn partners. ‘Voorafgaand aan het evenement is in persoonlijke gesprekken met de partners geïnventariseerd, waar zij inhoudelijk behoefte aan hadden. Dit hebben we in het programma verwerkt en dat zie je terug in dit mooie resultaat,’ besluit Hans.