Het begrip ‘doelgroep’ is de voorbije jaren fel geëvolueerd. Van wat we ooit dachten dat het een ‘standaard’ element was – gekarakteriseerd eerder door kwantiteit dan door kwaliteit – tot iets wat met grote zorg wordt geanalyseerd en behandeld. Het juist bereiken van je publiek is nodig om succesvol te zijn.
Kevin Van der Straeten van Eventplanner specifieert: “Bedrijven gebruiken events meer als een belangrijk onderdeel van hun communicatie- en marketingmix. Evenementen zijn een ideale communicatietool, die je in staat stellen om een unieke persoonlijke benadering van je targetgroep te realiseren. En dat op een manier die de ervaring van je product of merk centraal zet. Evenementen krijgen zo een belangrijke economische waarde.”
Je publiek targetten wil zeggen dat je de groep van bezoekers selecteert die bijzonder ontvankelijk is voor je eventmarketinginspanningen. Met andere woorden, het succes van je evenement hangt af van hoe goed jij die specifieke groep omschrijft die positief zal reageren op je boodschappen.
Als je er niet in slaagt om de juiste groep te bereiken, zal dat resulteren in verloren tijd en middelen. Je bouwde immers een communicatiestrategie voor mensen de niet geïnteresseerd waren in je event, je boodschappen of je product of merk.
Zo hoe kun je zeker van zijn dat je de juiste groep benadert? Deze tips zetten je alvast op weg:
Tip #1 Bepaal je persona’s accuraat
Het doel van je event bepaalt deze stap. Om te beginnen, stel jezelf de vraag wat de belangrijkste driver van je event is. En wat verwacht je van je bezoekers? Ten tweede, identificeer de karakteristieken die de mensen gevoelig maken voor je evenementboodschappen in persona’s. Kom ook te weten welke mensen het meest zullen profiteren door het bijwonen van je event.
Wat zijn de noden van je bezoekers? Onthou dat een krachtig event en krachtige communicatiestrategie geen effect zullen hebben als je niet het juiste publiek aantrekt. Zorg er zeker voor dat wat je event aanbiedt, verbonden is met wat je bezoekers ook echt nodig hebben.
Tip #2 Identificeer potentiële opportuniteiten
Nadenken over de toegevoegde waarde kan je helpen om je gewenste publiek te vinden. Bijvoorbeeld, als je event focust op mensen uit hun 9-to-5 kooi te helpen breken – en zich bijvoorbeeld te lanceren als schrijver – dan lijkt het dat je publiek potentiële freelancers zijn.
Heeft je event tot doel de voordelen van een vegan lifestyle duidelijk te maken? Dan ben je op zoek naar mensen die veganisme overwegen, maar die de transformatie nog niet hebben ingezet. De inhoud van je event geeft je tips over wie je targetpubliek is.
Tip #3 Selecteer specifieke demografische en psychologische kenmerken
Nu je je bezoekerspersona’s in beeld hebt, laten we kijken naar het bezoekersprofiel. Creëer daarvoor een document dat de demografische gegevens oplijst: leeftijd, opleidingsniveau, geslacht, beroep, inkomensniveau enz. Deze gegevens helpen je om uit te vinden waar je deze mensen gaat vinden en hoe je je communicatiestrategie moet vormgeven.
Vervolgens kun je de psychologische karakteristieken in kaart brengen. Voorbeelden hiervan zijn motivaties, redenen om het evenement bij te wonen. Maar ook redenen om niet te komen, verborgen agenda’s enz. Deze informatie rust je uit met de nodige kennis om de juiste marketingboodschap vorm te geven.
Tip #4 Ontwerp een contactplan
Hoe geraak je in contact met deze mensen? Waar vind je ze? Hoe geeft je je eventboodschap vorm en hoe lanceer je die? Het antwoord op deze vraag hangt samen met het profiel van je publiek.
Als dat jongvolwassenen zijn, dan kun je werken met virale video’s voor sociale media of een contentmarketingstrategie voor Instagram. Gelukkig helpen de communicatie en mediaplatformen van vandaag je om je doelpubliek te segmenteren en hen efficiënt te targetten.
Tip #5 Creëer en lanceer je eventmerkboodschap
Nu je je bezoekersprofiel helder voor ogen hebt en je contactstrategie op punt hebt gezet, is het tijd om je publiek te benaderen. Dit laatste deel is de ultieme test om te weten te komen of je de juiste mensen hebt getarget, en of ze effectief ook reageren op je eventmerkboodschap.
Als je niet de respons krijgt waarop je had gehoopt, zet een paar stappen terug. Herbekijk deze tips. Waar is het misgegaan?
In het kort:
De belangrijkste reden waarom je wil beginnen met je publiek juist te targetten? Dat is om zeker te zijn dat je de juiste boodschap aan de juiste mensen op het juiste moment aflevert. Als er een mismatch is tussen wat je event te bieden heeft, en wat de bezoekers zoeken, dan is de kans groot dat je event niet de beoogde impact zal hebben. Zorg er dus voor dat je voldoende tijd en inspanningen voorziet voor deze basis maar toch erg belangrijke taak. Veel succes!